Aktuality

Zajímavosti ze světa cyklistiky, naší prodejny a teamu Cyklosport Hranice

TEST: Superior X-Road Team Issue

Boom gravel neboli terénních silničních kol nabírá zdá se na stále větších obrátkách, a proto jsme se podívali na nejnovější český přírůstek v redakčním testu...

Do tohoto silničně terénního segmentu svými stroji přispívá čím dál více výrobců kol. Je potěšující, že pozadu nezůstávají ani české značky v čele se Superiorem, který pro nadcházející sezónu nabídne ucelenou řadu s příznačným označením X-Road obsahující dva karbonové a dva hliníkové modely. Nám dělal společnost nejvyšší karbonový X-Road Team Issue.

 

supxroad issue1

 

Pojďme se rovnou podívat, jak se s nesnadným úkolem, vytvořit tak univerzální kolo, jakým by správný gravel stroj měl být, Kopřivničtí vypořádali.

Hned na první pohled musí i nezasvěceného pozorovatele zaujmout velice ostře řezaný karbonový rám X-Roadu. Nejedná se o žádnou taiwanskou formu, kterou byste našli u mnoha jiných značek, ale o originální výtvor našich českých inženýrů promyšlený do posledních detailů.

SUPXRoad det1 clSUPXRoad det2 cl

 

Podrobný průzkum rámu mi nedá začít jinde než u opravdu masivní pasáže kolem hlavové trubky. Ta je středobodem, ze kterého vychází a postupně se směrem vzad ztenčuje horní i spodní rámová trubka, které jsou výrazně profilované. Hlava ukrývá tapered složení a do spodní rámové trubky ústící vstupy pro vnitřní vedení řazení i hydraulických brzd. Spodní rámová trubka končí opět poměrně masivním středem, ve kterém je uloženo PressFit středové složení. 

SUPXRoad stred cl

Ze středu pokračuje vzhůru sedlová trubka profilovaná pro maximální možnou flexi a spodní vzpěry zadní stavby široké tak, aby poskytovaly dostatečnou oporu v krutu. Ty se však ke konci zužují a profilují tak, aby naopak umožnily zadní stavbě pracovat ve prospěch jezdcova pohodlí. Tomu sekundují i horní šavle, které jsou již velice subtilní a s masivní přední částí rámu vyloženě kontrastují. Prostor v zadní stavbě je dostatečný a umožňuje použít i širší krosové pláště s hrubým vzorkem.

SUPXRoad det5 clSUPXRoad det6 cl

 

Pro co možná největší torzní tuhost jsou použity pevné osy, 142x12 mm na kole zadním a 100x15 mm na kole předním. Pozornost si zaslouží i přední vidlice, mimo již zmíněné pevné osy má stejně jako rám výrazně profilované rysy a moc hezky vyřešené vnitřní vedení kotoučové brzdy.

A když už jsme u brzd, tak pro ty je na rámu i vidlici nachystán nový Flatmount standard, který bude do budoucna využíván na silničních kotoučových kolech. Nyní je prozatím pomocí adaptérů zredukovám pro klasický PM standard třmenů brzd.

Čistě vyladěné osazení 

Skladba komponentů na X-Roadu je velice sympatická, je totiž ucelená a krásně do sebe zapadá a ladí. Jelikož se nejedná vyloženě o závodní kolo, může si top model hovět na více než dostačující sadě Shimano Ultegra 6800 s hydraulickými kotoučovými brzdami.

SUPXRoad kliky cl

Mimo to, je tato sada mimořádně designově povedená i maximálně funkční.
Hlavním tahákem alespoň pro mne jsou řadící a brzdové dualcontrol páky ST-RS685, které mají na kole vše na povel.

SUPXRoad kokpit1 cl

Příchodem hydraulického brzdového systému i do segmentu silničních kol dostává brzdění hned jiný level, který nám již u horských kol přijde samozřejmý. U těchto pák se navíc povedlo velice elegantně vměstnat mechanický řadící mechanismus s hydraulickým systémem do těla jen o něco málo většího, než jsou klasické pro lankové brzdy určené páky.

Třmeny brzd jsou v podstatě stejné jako u brzdy z horské sady XT a pro zvýšení již tak dobrého výkonu je možné použít i destičky s chlazením. Kotouče jsou na obou kolech o průměru 140 mm s Centerlock uchycením k náboji.

SUPXRoad det4 clSUPXRoad det3 cl

Pohon v režimu 2x11 je již standardní Ultegrový tak, jak jej známe ze silničních kol. Kliky s kompakt převodníky 50 - 34 zubů roztáčí kazetu z rozsahem 11 - 32 zubů. Zbývá již jen doplnit, že o řazení se na kazetě stará přehazovačka RD6800 se středním vodítkem a převodníky obhospodařuje návarkový přesmykač FD6800.Dalším designově, ale i funkčně velice povedeným komponentem jsou zapletená kola DT Swiss R23 Spline. Díky 23 mm širokému ráfku poskytují maximální oporu i širším pláštům. Ráfky jsou zapleteny do plochých New Aero drátů a středy kol jsou leštěné náboje se Straightpull přírubami. Kola jsou sériově obuta do plášťů Schwalbe G-One Evo v šířce 30 mm s jemným "šupinatým" vzorkem, ale jak již bylo řečeno, vešla by se sem i terénnější CX verze.

SUPXRoad pneu cl

O pohodlí se stará i karbonová sedlovka FSA K-Force Lite v průměru 27,2 mm osazená sedlem Fizik Aliante R5 s manganovými ližinami.

SUPXRoad sedl cl

Kokpit je z dílny FSA jen z poloviny, představec FSA OS97 je osazen značkovými řídítky Superioru přímo určenými pro tento typ kol s konci řídítek výrazně vyhnutými ven, což umožňuje stabilnější úchop při držení za spodky oblouků.

SUPXRoad kokpit cl

 

Pro konkurenční srovnání jsme si tentokráte vybrali zástupce od GT, Specialized a Meridy.

tabulka 1

SUPXRoad ride5 cl

 

Pro koho je kolo určeno ?

X-Road je opravdový univerzál. Díky sportovnímu střihu by mohl uspokojit jako tréninkové kolo sportovního bikera, schopnostmi v terénu se může stát občasným cyklokrosovým speciálem a vším dohromady může být i volbou těm, kteří chtějí mít doma jen jedno kolo, které s nimi bude schopné držet krok po celý rok a v jakémkoliv terénu. Všechno ale záleží na vašich konkrétních preferencích.

Primárně si myslím, že je tenhle typ kol ideální jako druhé kolo pro ty, kterým doma stojí trailové či enduro celopéro a na silnici se chtějí přesto občas vydat, aby posílili svou kondici nebo natočili pár tréninkových kilometrů.

V neposlední řadě je pak X-Road připravený poprat se daleko lépe s všudypřítomnými výtluky a záplatami na našich silnicích, které minimálně po zimně obšťastnují svou přítomností mnoho z nás na mnoha místech.

 SUPXRoad celk2 cl

Hmotnost kola ve velikosti 58

tabulka 2

Alternativou pro šetřílky pak může být ještě dostupnější varianta X-Roadu Team Elite postavená na identickém rámu, ale osazené levnější stopětkou. Její cenovka je 59 990,- Kč.

Kompletní informace o testovaném modelu najdete na webu výrobce www.superiorbikes.eu.

Článek převzatý ze servru MTBS, Foto: Petr Bureš & Ondřej Šenk

Superior X-Road Team Issue nabízíme zákazníkům k zapůjčení jako testovací kolo. Jako majitel kola všem váhavým zájemcům doporučuji otestovat, neboť se jedná opravdu o univerzální bike.

Ervín Krejčiřík

 

 

 

EK CYKLOSPORT HRANICE,
Tř.1.máje 1662/63
Hranice 753 01

Zůstaňte s námi

 

logo rajcenet

Search